Artykuł: Konstruktywna Krytyka - część III: technika Kanapki i Eskalacji

Technika Kanapki - przyjemne z pożytecznym

Ta technika jest przydatna i skuteczna w sytuacjach, gdy krytykujący jest niezaangażowany emocjonalnie,
tzn. gdy krytykujący jest raczej obserwatorem, widzem jakiegoś zachowania, które chciałby "poprawić". Niezaangażowanie emocjonalne należy rozumieć jako brak emocji wzbudzonych u krytykującego w wyniku zachowania obserwowanej osoby.

Nazwa Techniki Kanapki wzięła się stąd, że polega ona na przeplataniu informacji o tym, co w zachowaniu krytykowanego dostrzegasz cennego, z tym, co mógłby poprawić lub udoskonalić. Ważne jest by zawsze zaczynać i kończyć informacją wspierającą – pozytywną, ponieważ psychologiczny efekt świeżości i efekt pierwszeństwa powoduje, że najlepiej pamiętamy pierwszą i ostatnią informację z ciągu. Krytykę przeważnie i tak dobrze pamiętamy, więc nie potrzeba jej dodatkowo wspierać, a raczej wykorzystać te prawa psychologiczne do tego, by miłe informacje wspierały osobę skrytykowaną w chęci zmiany.

Przykład:

Pozytywna część: Kochanie, słyszałem jak rozmawiałaś przez telefon z szefem, bardzo podobało mi się, że byłaś taka rozluźniona i zabawna.
Negatywna część: Gdy pytał się Ciebie o podwyżkę, myślę, że skuteczniejsze byłoby odpowiedzenie mu, że potrzebujesz się zastanowić, wtedy zawsze moglibyśmy na spokojnie dopytać znajomych o widełki płacowe, poradzić się kogoś.
Pozytywna część: No i to zakończenie, byłem dumny z Ciebie, gdy mu powiedziałaś, że już nie chcesz zajmować się raportami!

 

Technika Eskalacji - oszczędność energii

W tej technice konstruktywnej krytyki przystępujesz do kolejnego, zwiększającego siłę przekazu, gdy poprzedni, słabszy nie skutkuje.
Wykorzystuj ją, gdy jesteś w stanie od razu zareagować, gdy tylko wyczuwasz u siebie najdrobniejszy objaw dyskomfortu, inaczej Twoje emocje będą zbyt silne, by zaistniała spójność pomiędzy Twoim przekazem i stanem emocjonalnym. Krytykowany prawdopodobnie odbierze takie zachowanie jako hipokryzję, fałsz lub manipulację i nie będzie chciał się zaangażować się w zmianę. Technika Eskalacji ma także szerokie zastosowanie wobec osób, które są nam w miarę obce, lub pozostajemy z nimi w stosunkach formalnych. Cechą kluczową jest tutaj kwestia oddalenia w czasie momentu ujawnienia własnych emocji - jest jeszcze wcześniej parę kroków, które mogą zadziałać. Schemat tej techniki wygląda tak:

  1. Fakty
  2. Fakty Wpływ
  3. Fakty Wpływ Oczekiwania
  4. Fakty Wpływ Oczekiwania Uczucia
  5. Fakty Wpływ Oczekiwania Uczucia Konsekwencje

Na przykład:

  1. Fakty: kochanie, masz strasznie głośno włączony telewizor, a jest już 23:00…
  2. Fakty Wpływ: kochanie, masz strasznie głośno włączony telewizor, jest 23:00 i nie mogę przez to zasnąć…
  3. Fakty Wpływ Oczekiwania: kochanie, jest 23:00, a ty masz strasznie głośno włączony telewizor, przez co nie mogę zasnąć, wyłącz proszę telewizor!
  4. Fakty Wpływ Uczucia Oczekiwania: kochanie, jest 23:00, a ty masz strasznie głośno włączony telewizor, przez co nie mogę zasnąć i coraz bardziej się irytuję! Wyłącz proszę telewizor!
  5. Fakty Wpływ Uczucia Oczekiwania Konsekwencje: kochanie, jest 23:00, a ty ciągle masz strasznie głośno włączony telewizor. Jestem wściekła, bo przez to nie mogę zasnąć! Jeśli nie wyłączysz natychmiast telewizora, będę na Ciebie tak bardzo wściekła, że nasz związek na tym poważnie ucierpi, bo podejrzewam, że nie będę miała ochoty się do Ciebie odzywać przez parę dni, ani nie będę miała ochoty wykonać wobec Ciebie żadnego gestu, ani też nie będę miała ochoty przyjąć od Ciebie żadnego gestu!

Przećwicz techniki na treningu asertywności i konstruktywnej krytyki w Warszawie!

Autor: Mateusz Dąbrowski - psycholog biznesu, coach, trener, prezes 4GROW.


Ciekawy Artykuł?

- podziel się z przyjaciółmi i rodziną:

Komentarze / Pytania:

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
© copyright 4GROW 2010
Kontakt                            Regulamin i Polityka Prywatności
Design: LUK | Powered by YASNE