Kluczowe umiejętności adaptacyjne w XXI wieku- możliwości i zagrożenia

Umiejętności, które nabywamy w rodzinie a potem w systemie edukacji są nam przekazywane przez wiele lat a do tego w najbardziej rozwojowym okresie naszego życia. Wówczas mózg najszybciej uczy się nowych umiejętności i najbardziej emocjonalnie je przyswaja. 
Historia 
Niestety informacje te są często nacechowane negatywnie, co wpływa raczej na demotywacje, niż motywację. Wszystko wynika z tego, że po systemie PRL oraz latach bycia w niewoli. Z systemem tym  odziedziczyliśmy skłonność do bezrefleksyjności. Mówi się, że te współczesne systemy edukacji pochodzą jeszcze z czasów zaboru pruskiego, gdzie celem było szkolenie "posłusznych żołnierzy- niewolników", nie zaś myślące samodzielnie jednostki. Dawniej także posłuszeństwo wobec starszych było istotne jednak przed okresem osłabienia się naszego systemu państwowego wiązało się z tradycją i miało pozytywny charakter. Wiele osób powie pewnie, że są to zbyt odległe powiązania, jednak to wszystko ma ze sobą istotny związek. Jeżeli to zrozumiemy zdecydowanie będzie nam spojrzeć odważnie i skutecznie w przyszłość. 
Konsekwencje systemu wychowania i edukacji 
System wychowania i edukacji ucząc biernego posłuszeństwa nie jest w stanie kształtować jednostek kreatywnych i samodzielnych. Uczymy się odtwarzania wiedzy pamięciowo a nie uczymy się zarządzania informacjami oraz ich selekcji. W szkole daje się nam obietnice, że jeśli będziemy się "dobrze" uczyć to się dostaniemy na dobre studia. Zaś na studiach, że po nich znajdziemy dobrą pracę. To są często jedynie obietnice bez realnego pokrycia. Liczą się bowiem umiejętności i doświadczenie a nie sama wiedza. Wiedza jest o tyle istotna o ile jest użyteczna. Wiedza nieużywana zostaje szybko usuwana z pamięci krótkotrwałej. Dzieci i młodzieży nie pyta się co chcą robić, ale się im nakazuje. Skojarzenia z rozwojem są więc przez to negatywne. Dlatego młodzi ludzi w buncie odwracają się od rozwoju swoich pasji i muszą pracować, "bo trzeba". Jest to potworna marnacja efektywności i potencjału całego kraju. To jest przyczyna, dla której jesteśmy "tanią siłą roboczą" w Europie i zarabiamy najmniej. Czy chcemy się dalej na to godzić? 
Jakie umiejętności są dziś potrzebne w szczęśliwym i spełnionym życiu? 
Są to umiejętności kompletnie różne od tych, których jesteśmy uczeni w prosie wychowania, socjalizacji oraz edukacji a potem pracy. Główny wektor napędowy tych pierwszych opiera się na "muszę" a powinien się opierać na "chcę". Naturalne talenty i pragnienia człowieka są niewyczerpywalną siłą. Ludzie posiadają bardzo różne zdolności, natomiast są takie, które z pewnością można uznać za uniwersalne: 
1. Świadomość swoich potrzeb, wartości i celów. 
Jeżeli wiemy, dokąd zmierzamy, wtedy łatwiej jest nam osiągać założone potrzeby. I tym samym odczuwać spełnienie. Osoby nie posiadające jasnych celów zwykle są w jakimś sensie zawiedzione, choć nie wszystkie. Są bowiem osoby, które mają na tyle dobre "flow", że wyznaczać celów nie potrzebują. Chodzi tutaj bardziej o zaspokajanie potrzeb i wartości. Cele są tylko ułatwieniem a nigdy nie powinny być na pierwszym miejscu przed wartościami i potrzebami. 
2.Odkrycie swojego unikalnego talentu. 
Aby być dobry wystarczy ćwiczyć, aby być najlepszym potrzebny jest talent. I tutaj zupełnie inne podejście jest niż jesteśmy uczeni. Najlepsze umiejętności to takie, które wychodzą nam naturalnie i bez trudu a nie z mozołem. Nie oznacza to, że nie należy dużo pracować, jednak samo działanie powinno przebiegać płynnie i bez trudu. Tylko wtedy można osiągnąć na długą metę sukces. Powtarzają to wszyscy ludzie sukcesu- trzeba lubić to, co się robi i być w tym dobrym. 
3. Umiejętność promocji Siebie. 
To kolejna umiejętność, której nie tylko nie jesteśmy uczeni, ale wręcz jesteśmy uczeni jej przeciwieństwa. Bardzo mało możliwości wybijania się "poza kanon" w szkole nie kształtuje wybitnych jednostek a wybitne "kopie". Najbardziej absurdalny przykład to tworzenie "klucza" na egzaminach. Jeżeli podczas publicznych wystąpień w szkole jesteśmy wyśmiewani a rodzice lekceważą nasze pasję, jak mamy z dumą opowiadać o swoich talentach? 
Dzisiaj często nie wygrywa ten, kto jest najbardziej komptentny a ten, kto umie najodważniej pokazywać swoją działalność. Tutaj do wewnętrznej świadomości musi także dojść umiejętność prezentacji na zewnątrz: w realnych kontaktach oraz w sieci. Sieć to zarówno Internet ale również kontakty branżowe i spotkania, gdzie możemy Swój produkt czy usługę oraz Siebie zaprezentować. 
4. Umiejętność budowania relacji. 
Kolejna umiejętność, która w dużej mierze wiąże się z poprzednimi. Jeżeli jesteśmy świadomi Siebie, swoich talentów i umiemy to przedstawić to także chętniej będziemy wchodzić w relacje. Dotyczy to zarówno pogłębiania już istniejących jak i zawierania i utrzymywania nowych. W społeczeństwie, które przede wszystkim gloryfikuje rywalizację ciężko jest tych umiejętności się nauczyć. Znacznie częściej tworzymy grupy w oparciu o kontestacjię niż zjednoczenie w kierunku pozytywnego celu. Wszystko tutaj kształtuje świadomość. Jeśli mamy przekonanie, że świat jest miejscem dostatnium, gdzie starczy wszystkiego dla każdego to z pewnością więcej będzie w nas szacunku do drugiego człowieka i współpracy. Mniej za to będzie nieufności i agresji. 
Podsumowanie 
Wszystkie te umiejętności tworzą naprawdę mocną mieszankę, które zaprowadzi nas do sukcesu. Tak jak wyborne danie, każdy z nas może tą kombinację podawać na swój własny sposób w zależności od preferencji. Natomiast z pewnością sam schemat powinien działać niemal u każdego. 
Chcesz dowiedzieć się więcej o mnie? 
Wejdź na stronę branżową: http://dobrycoach.pl/coach/zbigniew-godzinski
 
 
 
 
 
 


Ciekawy Artykuł?

- podziel się z przyjaciółmi i rodziną:

Komentarze / Pytania:

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
© copyright 4GROW 2010
Kontakt                            Regulamin i Polityka Prywatności
Design: LUK | Powered by YASNE