Artykuł: Sposób na nieporozumienia, kłótnie, konflikty - techniki zaawansowanej komunikacji

Konflikty wynikają z niezrozumienia.

Każda Twoja wypowiedź lub zachowanie są jakimś komunikatem dla Twojego otoczenia.
Jeśli wypowiadasz słowa, mówimy o komunikacji werbalnej, w pozostałych przypadkach – niewerbalnej. Każdy komunikat składa się z kilku poziomów. Im bardziej jesteś świadomy istnienia tych poziomów i potrafisz je właściwie odczytywać, tym większa szansa na uniknięcie nieporozumień w relacji z innymi ludźmi. 

Komunikat składa się z poziomu:

  1. Zawartości (Treści)
    Ten poziom jest jawny - wyrażają go wypowiedziane słowa
  2. Ujawniania siebie
    To uczucia, które towarzyszą przekazywanej Treści
  3. Przyczyny
    To fakty, które wywołały reakcję rozmówcy w postaci nadania komunikatu
  4. Przesłania
    To oczekiwane konsekwencje wypowiedzenia komunikatu
  5. Relacji
    Jaką relację ze strony nadawcy wyraża przesłany komunikat?
  6. Potrzeb / oczekiwań
    Ten poziom jest już bardzo trudno trafnie zidentyfikować. Potocznie mówi się o intencji, czyli "w jakim celu nadaję ten komunikat? Żeby zaspokoić, zrealizować jaką potrzebę, jakie oczekiwanie?".

Możesz budować porozumienie i pełne zrozumienie

Zwróć uwagę, że poza poziomem Zawartości, wszsytkie poziomy są ukryte
-  sztuka polega na odczytywaniu tych ukrytych poziomów. Jeśli nie chcesz się zajmwać profesjonalnie tym problemem, to jest o wiele prostsze rozwiązanie - można się dopytać o zawartość każdego ukrytego poziomu.  W dużym stopniu na tym polega technika konstruktywnej krytyki Z-FUKO PZK - na wypowiadaniu na głos zawartości każdego ukrytego poziomu. To samo robi się w mediacjach i wszędzie tam, gdzie pojawia się konflikt i gdzie szuka się kompromisu, porozumienia. Jeśli zatem chcesz budować zrozumienie, dbaj o ujawnianie ukrytych poziomów komunikatu. Jako nadawca możesz to robić poprzez wypowiadanie ich zawartości, jako odbiorca - poprzez pytanie o ich zawartość.

Kilka przykładów

Przyjrzyj się jak w praktyce wygląda zrozumienie wszystkich poziomów komunikatów.
Zwróć uwagę, że zaznaczyłem również przy poziomach komunikatu poziomy z techniki Z-FUKO PZK (z wyboldowaną pierwszą literą składającą się na nazwę)

Przykład a)  Żona i mąż wieczorem szykują się do wspólnego wyjścia do kina. Seans zaczyna się za 15 minut, a droga zajmie 10 minut. On jest gotowy, ona jeszcze się szykuje. Mąż mówi do żony:

„Kochanie, jest 19:45…”

  1. Zawartości/ Treści: „Kochanie, jest 19:45”
  2. Ujawniania siebie – Uczucia: „jestem zniecierpliwiony”
  3. PrzyczynyFakty: „powinniśmy wyjść o 19:50 żeby zdążyć”
  4. PrzesłaniaKonsekwencje: „pospiesz się! - jeśli za 5 minut nie będziesz gotowa, spóźnimy się”
  5. RelacjiZależy mi na tobie: „zależy mi na naszym wspólnym obejrzeniu filmu, spędzeniu czasu”
  6. Potrzeb / oczekiwań: „chcę być punktualny, bo taką mam zasadę”, „chcę obejrzeć początek filmu, bo potem nie zrozumiem”, „chcę zadbać o ciebie, bo wydaje mi się, że jak cię nie ostrzegę, to sobie nie poradzisz”, „potrzebuję spędzać czas robiąc coś pożytecznego, a teraz czekam i nie wiem czy mam się brać za coś, czy nie, bo zaraz będziesz gotowa” – tutaj trudno jest określić, które z tych potrzeb/oczekiwań odnoszą się do męża

Przykład b) Kasia z Tomkiem są na imprezie. Kasia rozmawia z pryjaciółką na kanapie, bo Tomek od godziny tańczy z różnymi koleżankami, a robi to dlatego, że widzi, że ona jest tak bardzo zajęta rozmową, że ani razu na niego nie spojrzała. W pewnym momencie Kasia z koleżanką włączają się do pięcioosobowej grupki rozmawiającej na stojąco i Tomek też kończy tańce i dołącza się do tej grupki. Staje naprzeciwko Kasi, co chwilę na nią patrzy i się uśmiecha, próbując złapać kontakt wzrokowy, ona jednak go nie odwzajemnia. Tomek idzie zaniepokojony do toalety, a gdy wraca zauważa, że Kasi nigdzie nie ma. Pyta się znajomych, a ci ze zdziwieniem stwierdzają, że myśleli, że razem pojechali do domu.

Przyjrzyjmy się komunikatowi Kasi:

  1. Zawartości/ treści: „nie widzę cię/nie zauważam cię”
  2. Ujawnianiasiebie – Uczucia: „jest mi przykro”
  3. PrzyczynyFakty: „tańczysz nie ze mną, tylko z koleżankami”
  4. PrzesłaniaKonsekwencje: „nie chcę cię znać”
  5. RelacjiZależy mi na tobie: „zależy mi na tobie, na naszym udanym związku ”
  6. Potrzeb / oczekiwań: „potrzebuję czuć się pożądana”, „potrzebuję czuć się adorowana”, „potrzebuję czuć się wartościowa”, „potrzebuję poczucia bezpieczeństwa w związku, stabilności"

Zauważ, że czasem trudno jest zgadnąć poziom emocji – ujawniania – nie wiadomo, czy ktoś jest smutny czy zły, poirytowany czy rozżalony. Tym bardziej, gdy ktoś robi „dobrą minę do złej gry”. W ostatnim przykładzie mieliśmy taką sytuację – Kasia tak długo nie dawała poznać po sobie smutku i żalu, jakie się w niej kłębiły, aż w końcu ich poziom tak narósł, że poczuła chęć opuszczenia imprezy „po angielsku”. Tomkowi też było trudno zgadnąć, co przyczyniło się do jej reakcji, gdy włączył się do grupki rozmawiających i Kasia nie zwracała na niego uwagi. Być może przeszło mu przez myśl, że była ona zazdrosna o jego tańce z innymi kobietami, ale przecież z drugiej strony była zajęta rozmową tak bardzo, że gdy na nią patrzył, nie zwracała na niego uwagi… A jeszcze trudniej jest połączyć ze sobą poziom przesłania i relacji – często zaprzeczają one sobie.

Korzyści ze znajomości ukrytych poziomów komunikatu

Znajomość poziomów komunikatu daje Ci większe możliwości:

  • łatwiej będzie Ci interpretować ukryte poziomy komunikatu,
  • tam, gdzie jest Ci trudno zgadnąć wiesz, o co potrzebujesz dopytać, żeby mieć jasność,
  • Ty, jako nadawca komunikatu wiesz, jakie poziomy są trudne do odgadnięcia, więc nie chcąc ryzykować nieporozumienia i trudnych sytuacji, masz szansę zawrzeć treści z poziomów ukrytych na poziomie jawnym, czyli poziomie zawartości.

Chcesz doświadczyć skuteczności odkrywania komunikacji w konkretnych case'ach? Przyjdź na szkolenie z NLP i zaawansowanych aspektów komunikacji w Warszawie.

Autor: Mateusz Dąbrowski - psycholog biznesu, coach, trener, prezes 4GROW.


Ciekawy Artykuł?

- podziel się z przyjaciółmi i rodziną:

Komentarze / Pytania:

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
© copyright 4GROW 2010
Kontakt                            Regulamin i Polityka Prywatności
Design: LUK | Powered by YASNE